Mød Lars Bundgaard, leder i Konstruktionsafdelingen

Mød Lars Bundgaard, leder i Konstruktionsafdelingen

Spændende opgaver har holdt Lars Bundgaard i EKJ siden 1988. Her har Lars bl.a. været med til at bygge lufthavnens Terminal 3 og næsten 5.000 hotelværelser i København og Aarhus.

Hvorfor valgte du at blive konstruktionsingeniør?

Jeg tror, at det stammer tilbage fra en interesse, som blev sået i min barndom. Jeg voksede op på en gård i Himmerland, og der blev bygget rigtig meget – alt fra stalde til beboelseshuse. Inden var jeg en tur i militæret. Jeg var frisk på at flytte til København, så jeg valgte Livgarden. Det var spændende og fysisk krævende. Efter endt værnepligt var jeg klar til boglige udfordringer og valgte Ingeniørakademiet (nu DTU).

Hvad tiltrak dig ved EKJ?

EKJ var mit første fuldtidsjob, og jeg kan stadig huske, at jeg startede den 15. september 1988. Jeg havde været i praktik i et entreprenørfirma, og der fik jeg en ret klar idé om, at jeg skulle arbejde på den rådgivende side og være med til at planlægge og beregne samt præge bygningerne fra start. Som rådgiver har man større mulighed for at sætte sit aftryk i den indledende fase. EKJ kom på bordet, fordi jeg boede på kollegie med én, der var el-ingeniør i et firma, som arbejdede meget sammen med EKJ. Han blev siden selv ansat i EKJ’s nystartede El-afdeling.

Hvad har fået dig til at blive i mere end 35 år?

Det har de spændende opgaver. Mens andre har skiftet firma, er jeg blevet samme sted, og så alligevel ikke. For EKJ har været igennem en rivende udvikling og har været megagode til at lande nogle spændende opgaver. Jeg var medarbejder nr. 38, og i dag er vi mere end 250 ansatte, og der er kommet elafdeling, miljøafdeling og meget mere til. På den måde er mine muligheder hele tiden blevet udvidet, fordi EKJ har udviklet sig som virksomhed.

Hvilke opgaver fylder mest hos dig for tiden?

Jeg er projektleder på en stor tilbygning til Mærsks hovedsæde på Esplanaden, hvor udførelse er i fuld gang sideløbende med projektering. Det projekt fylder en del. Derudover er der aktiviteter på mange af de Arp-Hansen Hoteller, som jeg gennem tiden har medvirket til.

Hvilket projekt er du allermest stolt af at have bidraget til?

Det er som at skulle mellem mine børn, men hårdt presset, må det blive en kamp mellem Terminal 3, Tivoli Congress Center og Next House. Byggeriet af Terminal 3 i lufthavnen er uden tvivl den største og mest hektiske sag, jeg har været involveret i. EKJ var med som rådgivende ingeniør på byggeriets konstruktioner. Det var et byggeri, der hele tiden udviklede sig, som der voksede nye behov og ideer frem. Det kan man også se i budgettet, der voksede fra 300 mio. kr. til 1,5 mia. kr. – og det var ikke fordi, at byggeriet gik over tid, for terminalen stod klar som aftalt til åbningen samtidig med Kastrup Station i september 1998.

Hotelbyggerier i særligt København er noget, der har fyldt meget i din karriere. Hvordan begyndte du at arbejde med det område?

Det startede fordi, vi hos EKJ havde en personlig kontakt til Henning Arp-Hansen. På den måde blev vi taget med som rådgivere hos hvad, der udviklede sig til at blive Københavns største hotelkæde. To af EKJ’s nøglemedarbejdere startede siden hen entreprenørvirksomheden Arpe & Kjeldsholm, og det er i den konstellation, med Kim Utzon som arkitekt, at nye hoteller udvikles. Det er et meget unikt samarbejde, der i høj grad handler om tillid, tempo og evnen til at komme med forholdsvis træfsikre løsninger på et tidligt tidspunkt. For er du i stand til at give et kvalificeret bud på et foreløbigt grundlag, fremmer det processen hele vejen rundt, for så kan arkitekterne, entreprenøren osv. komme videre med deres arbejde.

Hvad er de særlige udfordringer ved hotelbyggerier?

Fælles for alle projekter er, at når Arp-Hansen har købt en grund eller ejendom, gælder det om at få vendt pengestrømmen hurtigst muligt. Og det betyder kort sagt, at hotellet skal bygges færdigt hurtigst muligt, og at vi arbejder med nogle ret ambitiøse tidsplaner. Det handler også om, at man kan håndtere, at projekteringen sker sideløbende med udførelsen. En helt afgørende faktor er naturligvis også at Arp-Hansen er en ekstremt professionel bygherre, der både kan og vil træffe de nødvendige beslutninger hurtigt.

Hvad er de nyeste tendenser indenfor hotelbyggerier?

Det er helt klart, at hoteller med mindre værelser er i fremgang, men at de stadig har et luksuspræg og er veludstyrede. Hotelværelser skal ikke være så store – de skal bare indeholde alle de rigtige funktioner. Og så er tendensen særligt for hoteller til de yngre målgrupper, at der bliver arbejdet rigtig meget med at skabe liv i stue og kælder – som på Steelhouse og Next House, der desuden har en aktiv tagterrasse. Det gælder om at skabe en billig, kompakt overnatningsmulighed, hvor du samtidig skaber muligheden for, at du kan mødes og hænge ud med andre rejsende.

Hvilken samfundsudfordring synes du – set med faglige briller – at vi skal blive bedre til at tage hånd om?

Vi skal blive bedre til at udnytte eksisterende bygningers kvaliteter. Mange bygninger bliver revet ned, fordi bygherre står med et konkret projekt, som bygningen ikke kan leve op til. Men øvelsen kunne med fordel være omvendt, så man tager udgangspunkt i bygningen og dens potentiale. Den tankegang har Arp-Hansen været god til at praktisere, for mange af gruppens hoteller er skabt i eksisterende bygninger, som vi har hjulpet dem med at transformere. Next House ligger fx i Falcks gamle domicil, Steel House i Dansk Metals gamle hovedkontor og Phoenix, Square, Strand, Nyhavn 71, Wakeup Bernstorffsgade og Wakeup Aarhus i gamle kontor/industribygninger. Tit baner transformationen ikke kun vej for nye funktioner, men også for et smukkere og mere karakteristisk byggeri.

Hvilken type projekter forventer du at se flere af i fremtiden?

Alt, hvad der kan være med til at håndtere de stigende vandstande. Det kommer til at fylde rigtig meget, når vi skal ind og arbejde med eksisterende bygninger med kældre eller nye kældre, som ligger under grundvandsspejlet. Skal kælderen være tæt kræver det ofte jordankre for at sikre den mod opdrift. For nye kældre kræves derudover vandtætte byggegruber, i form af sekantvægge eller spuns, samt grundvandssænkning i byggegruben med reinfiltration omkring gruben. Det er teknikker, som vi bruger flittigt i projekter som Tivoli Kongrescenter, Next House, Statens Naturhistoriske Museum, tilbygning til Mærsk og moderniseringen af Nationalbanken.

Færdiggør sætningen “hvis du kendte mig bedre, ville du vide at”… 

… jeg har cyklet på tværs af USA. EKJ Fonden gav et generøst sponsorat, så vi var et firemandshold, der sammen med et crew på ni kolleger kunne køre de 5.000 km., der udgør løbet Race Across America. Det tog 8 døgn og 5 timer, og særligt crewet arbejdede non stop for at sikre, at vi ryttere hele tiden kunne være på landevejen 24/7. Det var en fed teambuilding opgave, men også en prøvelse ind imellem, for når folk ikke har sovet i to døgn, så begynder de at opføre sig anderledes. Det var en fantastisk oplevelse at cykle igennem alle de varierende landskaber; ørken i Arizona, krydse Rocky Mountains, den endeløse prærie i Kansas, Mississippi, frodige landskaber i Virginia tidligere slagmarker omkring Gettysburg. Det fedeste område var nok Monument Valley i Utah. Det var sindssygt flot, og med god grund et område, som er blevet meget kendt.

Vil du være en del af EKJ?

Se hvilke stillingsopslag vi har på vores karriereside.